Misstänker du att ditt lån är dyrare än det behöver vara?

Det kan hända att dina förutsättningar har förbättrats sedan du tog dit lån för ett tag sedan. Genom att göra en enkel ansökan här så undersöker vi saken åt dig. Du kan testa genom att fylla i den här ansökan. Då får du förslag från noga utvalda långivare som alla uppfyller Zensumkraven och sedan kan du välja ett du tycker passar. Eller välja bort.

Tveka inte att höra av dig ifall vi kan hjälpa till. Chat eller telefon!

Hur stort är ditt befintliga lån?

240.000 kr

Belopp

Hur mycket kan du betala tillbaka i månaden?

2.568 kr

Månadskostnad (14 år)
Räkneexempel: Annuitetslån 14 år, 250.000:-, rörlig ränta 5.77 % (startavg. 0:- / aviavg. 0:-) ger effektiv ränta 5.92 %, totalkostnad 364.993:-, kostnad 2.173:-/mån (168 avbet.).
Individuell ränta 2,95–23,9% (effektiv ränta 2,99–28,9%). Återbet. tid 1–15 år.
Individuell ränta 2,95–10% (effektiv ränta 2,99–13,61%). Återbet. tid 1–10 år
Ja
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Med en enkel process, personlig service och ansvarsfull utlåning, hjälper vi dig att hitta rätt.

Vi strävar alltid efter att ge dig branschens bästa service och jobbar uteslutande med långivare som uppfyller våra krav på en ansvarsfull utlåning. Att det blir rätt är viktigt för oss. I en värld full av olika långivare, vill vi på Zensum förenkla för dig att på ett tryggt sätt hitta rätt lån för just dig.

Zensumkraven är vår egna kravmärkning. Ett sätt för oss att ställa krav på en ansvarsfull utlåning för både oss själva och de långivare vi jobbar med. Med ansvarsfull utlåning menar vi helt enkelt lån som inte ställer till det för människor - utan hjälper dem.


Medsökande – tillsammans är ni starka

Visste du att en medsökande oftast ger oss mycket större möjlighet att hitta rätt lån för just dig. Många banker och långivare ser en större trygghet – och därmed större möjligheter, när ni är två som står på lånet. Det hjälper oss att hjälpa dig med bättre villkor.

Vanliga och
ovanliga frågor

Är min ränta fast eller rörlig?

Samtliga långivare som Zensum samarbetar med erbjuder rörlig ränta. Det innebär att räntan kan förändras, men inte att räntan på ditt befintliga lån kan höjas hur som helst. I ditt låneavtal finns den ränta som du och långivaren kommit överens om. För att långivaren ska få höja den räntan, krävs det att upplåningskostnaderna ökar, d v s de kostnader som långivaren har för att kunna låna ut pengar. En sådan ökad kostnad kan t ex vara att Riksbanken höjer sin styrränta (reporäntan).

Behöver jag betala avgifter?

En del långivare tar ut avgifter för att administrera ditt lån. Villkoren skiljer sig dock mellan långivarna och en del tar inga extra kostnader för vare sig uppläggning eller annat administrativt arbete. De vanligaste avgifterna är


- Uppläggningsavgift, vilken ska motsvara långivarens kostnad för arbetet med att lägga upp ditt nya lån.

- Aviavgift, d v s en avgift för att skicka och administrera dina månatliga fakturor. Ofta kan du undvika aviavgiften genom att välja att betala med autogiro istället.


Hur lång är återbetalningstiden?

Zensums långivare erbjuder olika löptider med som kortast 1 år och som längst upp till 20 år. Detta skiljer sig dock från fall till fall. Du kan oftast välja själv vad som passar dig bäst, men tänk på att den totala kostnaden för lånet blir längre ju kortare löptid du väljer.

Är jag garanterad en bättre ränta?

Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning.


Det du kan göra för att förbättra dina chanser till mer förmånliga villkor, är att inkludera en medsökande i din ansökan samt att undvika att skapa låneansökningar hos flera långivare eller låneförmedlare samtidigt. Att ha flera pågående ärenden hos olika aktörer kommer inte förbättra dina chanser till en bättre lösning, tvärtom kan det skada dina möjligheter till bra förslag på lånelösningar.


Hur kan jag inkomma med ett klagomål?

Vi på Zensum strävar alltid efter att ha nöjda kunder. Om du är missnöjd med vår tjänst eller har ett klagomål, kan du kontakta vår klagomålsansvarige på klagomal@zensum.se eller 0771-30 44 44 eller skicka brev till:


Zensum AB 

Klagomålsansvarig, 

Eriksbergsgatan 27

11430 STOCKHOLM


Är du inte är nöjd efter att klagomålsansvarig prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN):

Telefon: 08-508 860 00

e-post: arn@arn.se

Adress: Box 174, 101 23 Stockholm.


Om du söker avgiftsfri vägledning, kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tel. 08-22 58 00.