Bli inte lurad - så undviker du bedragare
Det är numera allt för vanligt att bedragare via sms, epost eller telefon utger sig för att vara banker och andra finansiella institutioner. Det drabbar även oss på Zensum som låneförmedlare.
Vi kontaktar våra kunder via telefon, e-post och sms så vi vill förstås ha tag på de vi kontaktar, men:
Om du är osäker:
1. Få tid att tänka - bedragare skapar tidspress
Är du det minsta osäker eller om samtalet känns konstigt, lägg hellre på. Om någon försöker stressa dig att signera eller lämna ut uppgifter – avbryt samtalet. Vi ger dig alltid tid att tänka och dubbelkolla.
2. Sök på numret på hitta.se eller eniro.se
Nummer vi ringer ifrån eller ber kunder ringa till registreras på vårt namn, Zensum, hos de stora nummertjänsterna som Hitta och Eniro (Dock hittas de tyvärr inte alltid vid en enkel google:ing). Om du inte hittar något alls på numret eller att det inte hör till oss: lägg på alternativt ring inte upp.
3. Be att få ringa tillbaka
Be om namnet på personen som ringt dig och ring tillbaka via vårt växelnummer som du hittar på vår hemsida. Det är några få knappval och ingen kö. Berätta att du blivit uppringd och be att få tala med personen igen.
4. Kontrollera länkade nummer
Länkade nummer i epost kan se ut att vara vårt men länken ringer istället ett annat nummer. Kontrollera att alla siffror stämmer när samtalet går eller så slår du in numret manuellt.
5. Var skeptisk, var frågvis
Vi pratar med tusentals kunder varje dag och är vana vid frågor. Vi tycker det är bra att du vill vara säker på vem du pratar med och varför. Fråga hellre för mycket än för lite tills du känner dig trygg.
