Kundservice
Fyll i formuläret nedan för att bli uppringd. Vill du hellre kontakta oss via e-post kan du klicka här.
Vi får dagligen många frågor från både nya och befintliga kunder. Vi vill att du ska känna dig trygg när du ansöker om lån via oss. Nedan har vi samlat en översikt med vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss – våra kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.
Hur kan jag lämna in ett klagomål? Om du vill skicka in ett klagomål hittar du information om processen här: Läs mer om vår klagomålshantering.
Vill du ha personlig hjälp?
Vi finns här för att hjälpa dig, oavsett om du har frågor om din ansökan, funderar på att refinansiera eller bara vill förstå dina alternativ bättre.
Lämna ditt telefonnummer så kontaktar vårt kundserviceteam dig. Du kan också nå oss direkt på 0771-30 44 47 eller skicka ett meddelande via vårt kontaktformulär.
Vi har öppet: Måndag till torsdag 09–18, fredag 09–17, helger stängt.
Vanliga frågor
Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning.
Det du kan göra för att förbättra dina chanser till mer förmånliga villkor, är att inkludera en medsökande i din ansökan samt att undvika att skapa låneansökningar hos flera långivare eller låneförmedlare samtidigt. Att ha flera pågående ärenden hos olika aktörer kommer inte förbättra dina chanser till en bättre lösning, tvärtom kan det skada dina möjligheter till bra förslag på lånelösningar.
När du delar med dig av dina personuppgifter till oss, så sparar vi den krypterad så att ingen utomstående kommer åt dem. Utöver det är vi också mycket noggranna med vem som kan ta del av dina personuppgifter, bara de som är anställda hos oss, som arbetar med att ge dig det bästa låneerbjudandet samt de banker vi skickar din ansökan till, får tillgång till informationen om dig och då bara just den information som behövs för att se till att du får det bästa erbjudandet och den bästa tänkbara nivån av service.
Läs gärna mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.
För privatlån: Alla långivare Zensum samarbetar med erbjuder rörlig ränta på privatlån. Det innebär att räntan kan förändras, men inte att räntan på ditt befintliga lån kan höjas hur som helst. I ditt låneavtal finns den ränta som du och långivaren kommit överens om. För att långivaren ska få höja den räntan krävs det att upplåningskostnaderna ökar, dvs. de kostnader som långivaren har för att kunna låna ut pengar. En sådan ökad kostnad kan t.ex. vara att Riksbanken höjer sin styrränta (reporäntan).
Ja, via Zensum kan du antingen bli beviljad lån med rak amortering eller ett annuitetslån. Majoriteten av Zensums långivare arbetar dock med annuitetslån. Vid ett annuitetslån betalar du alltid samma månadsbelopp. Det innebär att allt eftersom skulden minskar, så ökar andelen du amorterar på lånet. Rak amortering innebär att du amorterar samma belopp varje månad, utöver det tillkommer räntekostnaden, som minskar i relation till den återstående krediten.
Det är enkelt, du lämnar först kort information om totalbeloppet på lånen du vill refinansiera och därefter behöver du enbart lämna relevant information om dina personuppgifter såsom personnummer, e-post och telefonnummer. Tryck här för att omförhandla dina lån.
Se alla våra långivare.
För att göra så stora förbättringar som möjligt i din privatekonomi och samtidigt öka din kreditvärdighet bör du ta med alla dina lån utan säkerhet. Dessa innefattar: privatlån (lån för konsumtion), billån (eller andra fordonslån), kreditkortsskulder (utnyttjat belopp), avbetalningar.
Ett vanligt missförstånd är att det skulle gynna dig som sökande att enbart uppge information om ett lån. Långivarna tar del av en kreditupplysning där nuvarande lånebild framgår. Därmed är det alltid bättre att uppge information om samtliga lån för att få en tydlig bild av vilken förbättring som eventuellt är möjlig.
I stort sett vem som helst kan stå med som medsökande så länge personen uppfyller våra och långivarnas grundkrav. Här ser du vilka grundkrav som vi ställer på medlåntagaren, men tänk på att långivarna kan ha andra krav utöver dessa. Medlåntagare med god kreditvärdighet stärker oftast din låneansökan, men tänk på att en del långivare också kan avslå en låneansökan om medlåntagaren inte uppfyller deras grundkrav. Den som står som medsökande ska också vara uppmärksam på att det råder solidariskt betalningsansvar gentemot långivaren.
Att inkludera en medsökande är självklart ingenting du måste göra. Det ofta fördelaktigt att vara två sökande i och med att långivarna då tar hänsyn till två personers inkomster och därmed bedömer den totala återbetalningsförmågan hos dessa. En medsökande skapar med andra ord en ökad trygghet för långivaren vilket nästan alltid resulterar i bättre lånevillkor. Den som står som medsökande ska dock vara uppmärksam på att det råder solidariskt betalningsansvar gentemot långivaren
Zensum fungerar som en mellanhand mellan låntagare och långivare och vi kan inte påverka hur bankerna bedömer din ansökan. Om du fått avslag för att du lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter kan du höra av dig till oss så hjälper vi självklart till.
Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån parametrar som exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning.
Klicka här för att komma till vårt formulär där du ser exakt vilka uppgifter som behövs för att skapa en låneansökan.
Vid en lånejämförelse så skickar vi vidare din låneansökan till de lånegivare som vi samarbetar med. Se alla långivare här.
Eftersom både marknaden och dina förutsättningar kan förändras, och att långivarna skiljer sig i sin prissättning, kan det vara en bra idé att säkerställa att du har bästa möjliga villkor genom att jämföra bankernas lånevillkor. Här kan du jämföra privatlån.
Zensum har sedan 2013 hjälp över 550 000 kunder i Sverige och Norge att jämföra sina lån kostnadsfritt. Du kan jämföra dina lån här.
Nej, tyvärr kan du inte ha Zensum Säker om du inte är kvalificerad, MEN vi erbjuder en Olycksfallsförsäkring där du bara behöver vara 18-67 år och vara folkbokförd i Sverige. Olycksfallsförsäkringen kan hjälpa dig den akuta tiden efter en olycka, t.ex. vid sjukhusvistelse, förstörda tillhörigheter, transport m.m. och även senare vid sveda och värk, invaliditet, ärr och bestående men eller förlorad arbetsförmåga och även dödsfall.
Fast pris om 125 kr/månad och ingen kvalificeringstid eller karens. Försäkringen börjar gälla direkt, dygnet runt i hela världen.
Se villkor och teckna Olycksfallsförsäkring enkelt med BankID
Om du har Zensum Säker Trygghetsförsäkring kan du givetvis också ha en Olycksfallsförsäkring för att ha extra skydd vid olycka. Du kan få ersättning från båda.
För att göra en skadeanmälan kan du använda formuläret på vår hemsida eller anmäla en skada direkt till AXA genom att klicka här.
Försäkringen omfattar inte:
- Sjukskrivning, som inträder inom kvalificeringstiden som utgör 30 dagar från försäkringens startdatum.
- Sjukskrivning på grund av sjukdom eller skada som du har eller har haft inom tolv (12) månader närmast före du anslöts till försäkringen eller som du fått eller sökt råd eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom tolv (12) månader närmast före du anslöts till försäkringen.
- Sjukskrivning, som beror på alkohol-, läkemedels-, och/eller narkotikamissbruk eller självförvållad kroppsskada.
- Sjukskrivning, som beror på komplikationer vid graviditet och som av specialist betraktas som normal graviditet.
- Sjukskrivning till följd av kirurgiska ingrepp och medicinska behandlingar som inte varit medicinskt nödvändiga.
- Period av sjukskrivning då ersättning för arbetslöshet utbetalas från denna försäkring och/eller sjukskrivning som är på mindre än 50%.
Försäkringen omfattar inte arbetslöshet som beror på:
- Uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden (dvs. inom 90 dagar från försäkringens startdatum).
- Varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid tidpunkten för ansökan om anslutning till försäkringsskyddet.
- Uppsägning från annat än tillsvidareanställning (till exempel vikariat och visstidsanställning) och uppsägning som beror på annat än arbetsbrist, omorganisation eller annat än att arbetsgivarens verksamhet helt eller delvis läggs ner.
- Arbetslöshet som är frivilligt orsakad.
Under period av arbetslöshet, då ersättning för sjukskrivning utbetalas från denna försäkring, lämnas inte ersättning för arbetslöshet från försäkringen.
Har du frågor? Hör av dig till oss – vi återkommer så snabbt vi kan!
Telefon
0771-30 44 47E-post
kundservice@zensum.seAdress
Zensum AB
Eriksbergsgatan 31
114 30
Stockholm
Vi har öppet:
Måndag till Torsdag: 09-18, Fredag: 09-17, Helgen: Stängt.