

Så fungerar det hos Zensum
Skicka in en ansökan eller bli kontaktad
Fyll i en enkel digital ansökan. Det tar bara några minuter. Du kan också lämna dina uppgifter om du vill att vi ringer upp dig.
Få en första överblick
Vi hjälper dig att se vilka möjligheter du har med ditt bolån, vare sig du vill köpa nytt, lägga om ditt nuvarande eller samla dina lån för bättre villkor.
Prata med en handläggare – om du vill
Våra handläggare finns här för att besvara frågor, förklara alternativen och ge dig en helhetsbild av din situation.
Jämför erbjudanden från flera långivare
Vi inhämtar personliga låneförslag från olika långivare. Du kan jämföra räntor och villkor helt kostnadsfritt, utan press och utan förpliktelser.
Välj det som passar dig bäst
När du hittat rätt alternativ signerar du enkelt med BankID. Inga dolda kostnader, inget krångel. Bara det bolån som känns bäst för dig.
Ta kontroll med Zensum
Zensum hjälper dig att refinansiera, samla lån och hitta bolån som passar din situation.
Checklista bolån
Du är minst 18 år gammal
Du har en årsinkomst på minst 120 000 kr
Du kan identifiera dig med BankID
Du har ett svenskt personnummer
Vanliga frågor
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna från våra kunder. Om du inte hittar det du söker kan du gå till vår sida med alla vanliga frågor eller kontakta vår kundservice på 0771-30 44 47, så hjälper vi dig vidare.
En betalningsanmärkning är en uppgift som finns registrerad hos kreditupplysningsföretag om att du inte betalat en skuld i tid. Det kan bland annat leda till att du kan ha svårt att få lån.
Ja, vissa banker erbjuder lånelöfte för bolån även om du har en eller flera betalningsanmärkningar. Med Zensum kan du ansöka om lånelöfte från flera långivare. Vi hämtar då erbjudanden från banker som är villiga att göra ett undantag ifall de bedömer att din ekonomiska situation och betalningsförmåga är tillräckligt god.
En betalningsanmärkning ligger kvar i tre år. Under den tiden påverkar den dina möjligheter att få lånelöfte hos de banker som inte godtar några betalningsanmärkningar.
Zensum samarbetar med flera banker som beviljar lånelöfte trots betalningsanmärkningar. Gör en gratis ansökan idag så har du möjlighet att få erbjudanden senast inom 24 timmar – men oftast mycket snabbare än så.
Ja. Om banken bedömer att du inte uppfyller deras villkor för att få låna önskat belopp kan du bli nekad lånelöfte.
Generellt sett nej. Om ett bolån kräver att det inte finns några betalningsanmärkningar gäller det även för medsökande. Vissa långivare medger dock lånelöfte med betalningsanmärkning. I så fall går det vanligtvis bra om din medsökande har det.
Ja! Vi samarbetar med långivare som godtar en eller flera betalningsanmärkningar vid ansökan om lånelöfte. När du ansöker genom oss kontaktar vi flera banker och andra långivare. Därefter får du erbjudanden som du kan ta ställning till.
Högsta lånebelopp bestäms individuellt från fall till fall. Långivaren väger in faktorer som bland annat din inkomst, vilka utgifter du har och om du har en medsökande eller inte.
Vanliga krav brukar vara att du ska vara minst 18 år, ha en taxerad inkomst i Sverige och att du inte har några skulder hos Kronofogden. Dessutom krävs i sedvanlig ordning att du har en kontantinsats på minst 15 procent av köpeskillingen. Det kan även finnas andra krav, exempelvis ett lägsta värde på bostaden.
Nej. För att få ett lånelöfte krävs en taxerad inkomst i Sverige. Dock är det inte alltid ett krav att du ska ha en tillsvidareanställning, det vill säga fast anställning.
Du behöver utöver de sedvanliga uppgifter som krävs för lånelöfte vara beredd att berätta mer om din situation. Ibland vill banken prata med dig per telefon för att höra bakgrunden till din betalningsanmärkning och för att försäkra sig om att du kommer att ha möjlighet att betala av ditt lån.
Under tiden som lånelöftet är giltigt brukar det gå att göra ändringar i ansökan utan att en ny kreditupplysning tas.
Zensum samarbetar med ett stort antal långivare, varav vissa erbjuder lånelöfte med betalningsanmärkning. Här ser du hela listan.
Efter att du skickat in din ansökan får du vanligtvis svar omgående. Senast inom 24 timmar har du svar från alla de långivare som är villiga att ge dig ett lånelöfte.
Ett lånelöfte är inte samma sak som en bolåneansökan. När du har vunnit ett bud kontaktar du banken för att omvandla lånelöftet till en låneansökan. Du behöver inte ansöka om bolån hos samma bank som beviljade lånelöftet. Vi på Zensum hjälper dig ifall du vill jämföra olika bolån innan du bestämmer dig för ett.
Lånelöfte med betalningsanmärkning via Zensum
Har du en eller flera betalningsanmärkningar vet du säkert att det kan vara svårt att få lånelöfte. Svårt men inte alls omöjligt.
Zensum samarbetar med flera långivare som beviljar lånelöfte med betalningsanmärkning. Det viktigaste för dem är inte om det finns en anmärkning eller inte utan vilken förmåga du har att betala tillbaka ditt lån.
Efter att du ansökt om lånelöfte kan det hända att en eller flera långivare vill prata med dig innan de beviljar lånelöftet.
Vi hjälper dig hela vägen
Du kan lätt ansöka om lånelöfte direkt genom Zensum. Vi tar då en enda kreditupplysning och hämtar därefter in erbjudanden från flera banker och andra långivare.
Du får svar inom 24 timmar men oftast går det mycket snabbare än så. Sedan kan du i lugn och ro jämföra dina erbjudanden och välja lånelöfte från den långivare som passar dig bäst. Vi förmedlar givetvis kontakten helt utan kostnad för dig.
Ett tryggt sätt att få lånelöfte på
Det är tryggt att ansöka om lånelöfte med betalningsanmärkning genom Zensum. Hittills har vi hjälpt över 500 000 nöjda kunder i Sverige att hitta ett bättre lån.
Vi samarbetar bara med väletablerade och seriösa långivare. Ansökan är inte bindande och vår tjänst kostar inget extra. Undrar du över något är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst så får du hjälp med ansökan om lånelöfte – eller om det är något annat du funderar över.
När det senare blir dags att omvandla lånelöftet till en bolåneansökan finns vi återigen här för att hjälpa dig hitta den lägsta räntan och de bästa villkoren. Zensum hjälper dig att få en bra deal helt enkelt.
Vill du ha personlig hjälp?
Vi finns här för att hjälpa dig, oavsett om du har frågor om din ansökan, funderar på att refinansiera eller bara vill förstå dina alternativ bättre.
Lämna ditt telefonnummer så kontaktar vårt kundserviceteam dig. Du kan också nå oss direkt på 0771-30 44 47 eller skicka ett meddelande via vårt kontaktformulär.
Vi har öppet: Måndag till torsdag 09–18, fredag 09–17, helger stängt.