Hallå, hör gärna av dig till oss, vi vill hjälpa till!

Ta kontakt här
Boka tid

Zensumservice

Vi vill förändra hur vår bransch jobbar och att du ska förvänta dig mer av oss. För vi vet att medan det finns en gräns för hur mycket vi kan tävla med sänkta räntor, snabba beslut och låga avgifter - så finns det ingen gräns för hur långt vi kan gå för att ha branschens bästa service, en service i världsklass. Vi kallar det Zensumservice, och den ska vara överraskande bra.

Ta kontakt här
Boka tid

Blev det överraskande dåligt, istället för överraskande bra? Hör gärna av dig, vi vill veta allt.

De flesta som söker sig hit undrar något som inte är tydligt någon annanstans. Därför är vi glada att du hittade hit. Det hjälper inte bara dig, det hjälper oss att bli ännu bättre. Längre ner bland frågor och svar kanske du kan hitta vad du söker efter, annars är du alltid välkommen att ringa 0771-30 44 44, maila kundservice@zensum.se eller chatta.

Hur kan jag inkomma med ett klagomål?

Vi på Zensum strävar alltid efter att ha nöjda kunder. Om du är missnöjd med vår tjänst eller har ett klagomål, kan du kontakta vår klagomålsansvarige på klagomal@zensum.se eller 0771-30 44 44 eller skicka brev till:


Zensum AB 

Klagomålsansvarig, 

Eriksbergsgatan 27

11430 STOCKHOLM


Är du inte är nöjd efter att klagomålsansvarig prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN):

Telefon: 08-508 860 00

e-post: arn@arn.se

Adress: Box 174, 101 23 Stockholm.


Om du söker avgiftsfri vägledning, kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tel. 08-22 58 00.


Vanliga och ovanliga frågor.

Vad betyder månadskostnad?

Månadskostnad är den summa du betalar in till långivaren varje månad, inklusive ränta, amortering och eventuella administrativa kostnader såsom aviavgifter och uppläggningskostnad.

Vilka långivare samarbetar Zensum med?

Just nu samarbetar Zensum med ICA Banken, Coop MedMera, Ikano, Marginalen, Lån & Spar Bank, Nordax, Sevenday, Santander, Resurs, Remember, OKQ8, Avida, Lendify, Collector, Komplett Bank, Brocc, Moank, Balanzia & MoneyGo.


Hur kan jag inkomma med ett klagomål?

Vi på Zensum strävar alltid efter att ha nöjda kunder. Om du är missnöjd med vår tjänst eller har ett klagomål, kan du kontakta vår klagomålsansvarige på klagomal@zensum.se eller 0771-30 44 44 eller skicka brev till:


Zensum AB 

Klagomålsansvarig, 

Eriksbergsgatan 27

11430 STOCKHOLM


Är du inte är nöjd efter att klagomålsansvarig prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN):

Telefon: 08-508 860 00

e-post: arn@arn.se

Adress: Box 174, 101 23 Stockholm.


Om du söker avgiftsfri vägledning, kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå, tel. 08-22 58 00.


Ska jag betala mitt lån via faktura eller autogiro?

Hos många av Zensums långivare kan du välja själv om du vill ha faktura, E-faktura eller autogiro.

Fördelen med autogiro är dock att du, i de flesta fall, inte behöver betala några extra kostnader för det. Faktura på posten eller i digital form är ofta något som långivare debiterar en aviavgift för.


Kan jag låna trots betalningsanmärkningar?

Ja, Zensum samarbetar med flera långivare som kan hjälpa till med lån även om du har betalningsanmärkningar.

Kan jag ändra belopp i efterhand?

Ja, du kan alltid justera beloppet i efterhand. Eftersom kreditupplysningen endast gäller 30 dagar så rekommenderar vi att du hör av dig till oss så fort du upptäcker att du vill ändra förutsättningarna för lånet, t ex beloppet eller löptiden.


Varför har jag fått avslag på min ansökan?

Zensum fungerar som en mellanhand mellan låntagare och långivare. Detta betyder att vi inte kan påverka utfallet på din ansökan då det är bankerna som bedömer din återbetalningsförmåga och kreditvärdighet. Du kan läsa här om hur du själv kan öka chanserna till en förbättring.


Varför har jag fått flera brev från UC?

Enbart en kreditupplysning registreras på dig hos Upplysningscentralen (UC) när du jämför via Zensum men du kommer få omfrågandekopior från samtliga långivare som tittat på din kreditupplysning. Att du får flera brev betyder inte att det är mer än en (1) kreditupplysning som registreras. Om du är ansluten till Kivra kan du få informationen digitalt.

Kan jag ringa Zensum och skapa en ansökan på telefon?

Självklart! Zensums växel är öppen på vardagar mellan 09.00-21.00, samt söndagar mellan 12.00-16.00

Du kan antingen skapa en ansökan själv genom att trycka här och sedan boka in en tid för uppföljning och vägledning över telefon, eller ringa in till vår växel för att bli kopplad till en handläggare som hjälper dig att skapa din ansökan.


Förmedlar Zensum både annuitetslån och lån med rak amortering?

Ja, via Zensum kan du antingen bli beviljad lån med rak amortering eller ett annuitetslån. Majoriteten av Zensums långivare arbetar dock med annuitetslån.


Vid ett annuitetslån betalar du alltid samma månadsbelopp. Det innebär att allt eftersom skulden minskar, så ökar andelen du amorterar på lånet. Rak amortering innebär att du amorterar samma belopp varje månad, utöver det tillkommer räntekostnaden, som minskar i relation till den återstående krediten.


Kan jag jämföra mina lån om jag är sjukskriven?

Ja, det kan du. Om du är sjukskriven och vill skapa en ansökan, är det din sjukpenning som räknas som din inkomst.

Kan jag jämföra mina lån om jag är föräldraledig?

Ja, det kan du. Om du är föräldraledig och vill skapa en ansökan, är det din föräldraersättning som räknas som din inkomst.


Hittar du inte det du söker?

Testa att ställa din fråga i vår chatt, annars är du alltid välkommen att ringa 077 130 44 44 eller maila kundservice@zensum.se.

Beröm vi är extra stolta för:

TrustScore 4,7/5 av 3 994 omdömen
Kund
May 28, 2020
Jobbar själv inom bank och finans i 20 år och vet vad bra service är. Mycket proffsigt och smidigt. Sänkt ränta och framförallt minutiöst bra uppföljning av Elvira. Tack från en mycket nöjd kund.
Thomas
May 27, 2020
Mycket Nöjd. Ni ställde upp för mina önskemål på ett bra och snabbt sätt. Ni hörde av er och undrade om hur det gick för mig med banken och det värdesatte jag mycket högt.
Lars-Jonas Magnus
May 29, 2020
Rekommenderas starkt. Zensationellt bra bemötande och ett optimalt resultat!
Tack