Vanliga frågor

Här hittar du svar på våra kunders vanligaste frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga här får du gärna kontakta vår kundservice på 0771-30 44 47 så hjälper vi dig.
Är jag garanterad en bättre ränta?

Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning.

Det du kan göra för att förbättra dina chanser till mer förmånliga villkor, är att inkludera en medsökande i din ansökan samt att undvika att skapa låneansökningar hos flera långivare eller låneförmedlare samtidigt. Att ha flera pågående ärenden hos olika aktörer kommer inte förbättra dina chanser till en bättre lösning, tvärtom kan det skada dina möjligheter till bra förslag på lånelösningar.

Är det säkert att använda Zensums tjänster?

När du delar med dig av dina personuppgifter till oss, så sparar vi den krypterad så att ingen utomstående kommer åt dem. Utöver det är vi också mycket noggranna med vem som kan ta del av dina personuppgifter, bara de som är anställda hos oss, som arbetar med att ge dig det bästa låneerbjudandet samt de banker vi skickar din ansökan till, får tillgång till informationen om dig och då bara just den information som behövs för att se till att du får det bästa erbjudandet och den bästa tänkbara nivån av service.

Läs gärna mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Är min ränta fast eller rörlig?

För privatlån: Alla långivare Zensum samarbetar med erbjuder rörlig ränta på privatlån. Det innebär att räntan kan förändras, men inte att räntan på ditt befintliga lån kan höjas hur som helst. I ditt låneavtal finns den ränta som du och långivaren kommit överens om. För att långivaren ska få höja den räntan krävs det att upplåningskostnaderna ökar, dvs. de kostnader som långivaren har för att kunna låna ut pengar. En sådan ökad kostnad kan t.ex. vara att Riksbanken höjer sin styrränta (reporäntan).

Förmedlar Zensum både annuitetslån och lån med rak amortering?

Ja, via Zensum kan du antingen bli beviljad lån med rak amortering eller ett annuitetslån. Majoriteten av Zensums långivare arbetar dock med annuitetslån. Vid ett annuitetslån betalar du alltid samma månadsbelopp. Det innebär att allt eftersom skulden minskar, så ökar andelen du amorterar på lånet. Rak amortering innebär att du amorterar samma belopp varje månad, utöver det tillkommer räntekostnaden, som minskar i relation till den återstående krediten.

Hur fyller jag i formuläret om jag vill omförhandla mina lån?

Det är enkelt, du lämnar först kort information om totalbeloppet på lånen du vill refinansiera och därefter behöver du enbart lämna relevant information om dina personuppgifter såsom personnummer, e-post och telefonnummer. Tryck här för att omförhandla dina lån.

Hur kan jag inkomma med ett klagomål?

Vi på Zensum strävar alltid efter att ha nöjda kunder.

Om du är missnöjd med vår tjänst eller har ett klagomål kan du kontakta vår klagomålsansvarige på klagomal@zensum.se eller 0771-30 44 47, eller skicka brev till: Zensum AB Klagomålsansvarig, Eriksbergsgatan 31, 114 30 Stockholm.

Är du inte är nöjd efter att klagomålsansvarig prövat ditt klagomål kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Telefon: 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, adress: Box 174, 101 23 Stockholm.

Om du söker avgiftsfri vägledning kan du kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå, telefon: 08-22 58 00.

Kostar det mig något att jämföra via er?

Nej, Zensum är en kostnadsfri tjänst och du binder dig inte till något när du gör en ansökan hos oss. Vi fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare. Zensum tar ut en avgift av långivarna, därav tillkommer inga räntepåslag eller kostnader för dig som kund. Zensum är en marknadskanal för långivarna, precis som TV- eller radioreklam.

Behöver jag betala avgifter?

En del långivare tar ut avgifter för att administrera ditt lån. Villkoren skiljer sig dock mellan långivarna, och en del tar inga extra kostnader för vare sig uppläggning eller annat administrativt arbete. De vanligaste avgifterna är:

- Uppläggningsavgift, en avgift som ska motsvara långivarens kostnad för arbetet med att lägga upp ditt nya lån

- Aviavgift, en avgift för att skicka och administrera dina månatliga fakturor. Ofta kan du undvika aviavgiften genom att välja att betala med autogiro eller e-faktura istället.

Amorteringskrav - Hur mycket behöver jag amortera?

Bolån mellan 50–70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 1 % per år. Bolån över 70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 2 % per år. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årliga bruttoinkomst behöver du amortera ytterligare 1 %.

Är räntan på banklån avdragsgill i deklarationen?

Storleken på ränteavdraget avgörs av kapitalunderskottet. Om ditt kapitalunderskott understiger 100 000 kr får du göra avdrag på 30 % av det totala underskottet. Är underskottet högre än så utgör avdraget 21 % av den del som överstiger 100 000 kr.

Är min bolåneransökan binande?

Din bolåneansökan är inte bindande. Först när du skrivit på skuldebrevet så är din ansökan bindande. Dock har du ångerrätt i 14 dagar enligt gällande lag.

Hur ansöker jag om bolån hos Zensum?

Det är enkelt, du börjar med att lämna information om hur mycket du behöver låna eller refinansiera. Därefter behöver du enbart lämna dina personuppgifter såsom personnummer, e-post och telefonnummer. Ansök om bolån.

Hur fyller jag i lånehandlingarna i pappersform?

Kontakta någon av våra handläggare så förklarar vi gärna hur du fyller i handlingarna korrekt. Du kan alltid kontakta kundservice här om du har frågor eller funderingar.

Är Zensum en bank?

Zensum är ingen bank. Vi är en låneförmedlare och fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare.

Får jag låna pengar för att köpa en bostad?

För att ansöka om bolån hos Zensum måste du:

*Vara minst 18 år

*Ha en inkomst i svenska kronor

*Vara folkbokförd i Sverige

Går det att låna mer än 85% av bostadens marknadsvärde

Om du saknar 15% till kontantinsatsen så kan du betala hela eller delar av kontantinsatsen med hjälp av ett privatlån Läs mer om kontantinsats här.

Hur mycket får jag låna?

Hur mycket du får låna beror dels på bostadens värde, dels på din inkomst. Som mest kan du finansiera 85 procent av bostadens värde med ett bolån.

Hur länge gäller den värderingen som ligger till grund för amorteringen?

Värderingen som ligger till grund för det eventuella amorteringskravet gäller i 5 år. Efter det kan värderingen uppdateras.

Hur kan Zensums jämförelsetjänst vara kostnadsfri?

Vi fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare. Zensum tar ut en avgift av bankerna, därav tillkommer inga räntepåslag eller kostnader för dig som kund.

Hur jämför man bolån?

Skicka in din ansökan om bolån här, så hjälper en handläggare dig att jämföra bolån och hitta den bästa räntan.

Vilka långivare samarbetar Zensum med?

Se alla våra långivare.

Vilka lån bör jag ta med i min ansökan?

För att göra så stora förbättringar som möjligt i din privatekonomi och samtidigt öka din kreditvärdighet bör du ta med alla dina lån utan säkerhet. Dessa innefattar: privatlån (lån för konsumtion), billån (eller andra fordonslån), kreditkortsskulder (utnyttjat belopp), avbetalningar.

Ett vanligt missförstånd är att det skulle gynna dig som sökande att enbart uppge information om ett lån. Långivarna tar del av en kreditupplysning där nuvarande lånebild framgår. Därmed är det alltid bättre att uppge information om samtliga lån för att få en tydlig bild av vilken förbättring som eventuellt är möjlig.

Vem kan jag ha som medlåntagare?

I stort sett vem som helst kan stå med som medsökande så länge personen uppfyller våra och långivarnas grundkrav. Här ser du vilka grundkrav som vi ställer på medlåntagaren, men tänk på att långivarna kan ha andra krav utöver dessa. Medlåntagare med god kreditvärdighet stärker oftast din låneansökan, men tänk på att en del långivare också kan avslå en låneansökan om medlåntagaren inte uppfyller deras grundkrav. Den som står som medsökande ska också vara uppmärksam på att det råder solidariskt betalningsansvar gentemot långivaren.

Varför ska jag inkludera en medsökande?

Att inkludera en medsökande är självklart ingenting du måste göra. Det ofta fördelaktigt att vara två sökande i och med att långivarna då tar hänsyn till två personers inkomster och därmed bedömer den totala återbetalningsförmågan hos dessa. En medsökande skapar med andra ord en ökad trygghet för långivaren vilket nästan alltid resulterar i bättre lånevillkor. Den som står som medsökande ska dock vara uppmärksam på att det råder solidariskt betalningsansvar gentemot långivaren

Varför har jag fått avslag på min ansökan?

Zensum fungerar som en mellanhand mellan låntagare och långivare och vi kan inte påverka hur bankerna bedömer din ansökan. Om du fått avslag för att du lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter kan du höra av dig till oss så hjälper vi självklart till.

Vad kan jag låna till?

Ett privatlån är ett lån utan säkerhet som du kan använda till det som just du har behov för. Ibland kan behovet att hitta tillfällig finansiering för t.ex. renovering eller bilköp uppstå, och om du vill söka ett nytt lån så kan Zensum självklart hjälpa dig med detta. Vi uppmanar dock till att alltid se över lånebehovet, både sett till storleken på lånet, samt om det räcker att spara del av lönen under en tid istället för att låna. Vill du låna för att samla befintliga lån och krediter gör du det enkelt genom att fylla i vårt ansökningsformulär.

Vad får jag för månadskostnad på mitt lån?

Vilken månadskostnad du får beror på olika faktorer, såsom: lånets storlek, löptid, ränta och amorteringsplan.

Vad betyder lösenkrav?

Olika långivare har varierande krav för huruvida ett lån ska betalas ut eller inte. Ibland kan ett så kallat lösenkrav tillkomma. Det betyder att långivaren löser dina nuvarande skulder åt dig med hjälp av en lösenfullmakt som du fyller i med information om nuvarande lån. På så sätt kan långivaren säkerställa att det nya lånet används för att samla lån och inte  för konsumtion.

Vad betyder månadskostnad, totalkostnad och räntekostnad?

Månadskostnad är den summa du betalar in till långivaren varje månad, inklusive ränta, amortering och eventuella administrativa kostnader såsom aviavgifter och uppläggningskostnad. Totalkostnad är den summa som ditt lån kommer att kosta dig totalt när du betalat av det, inklusive ränta, amortering och administrativa kostnader såsom aviavgifter och uppläggningskostnad. En längre löptid på ditt lån gör att totalkostnaden ökar eftersom du betalar ränta och administrativa kostnader under en längre period. Räntekostnad motsvarar kostnaden för ditt lån. Ränta är priset på pengar och anges som en procentsats av lånebeloppet.

Vad är skillnaden på nominell och effektiv ränta?

Den nominella räntan är den rörliga räntan som man betalar för sitt lån. Effektiv ränta är totala räntekostnaden av den nominella räntan inklusive tillägg som exempelvis uppläggningsavgifter och aviavgifter.

Vad är skillnaden på annuitet och rak amortering?

Vid ett annuitetslån betalar du alltid samma månadsbelopp. Det innebär att allt eftersom skulden minskar, så ökar andelen du amorterar på lånet. Rak amortering innebär att du amorterar samma belopp varje månad, utöver det tillkommer räntekostnaden som minskar i relation till den återstående krediten.

Ska jag ha en så hög eller så låg månadskostnad som möjligt?

Det billigaste alternativet mätt över hela lånets löptid är alltid att ha så låg totalkostnad för lånet som möjligt. Under vissa perioder i livet kan det dock finnas goda skäl till att minska månadskostnaden så mycket som möjligt. Utgå ifrån hur din ekonomi ser ut och försök i den mån det går att välja den kortaste möjliga löptiden för att minska totalkostnaden på lånet.

Ska jag betala mitt lån via faktura eller autogiro?

Hos många av Zensums långivare kan du välja själv om du vill betala med pappersfaktura, E-faktura eller autogiro. Fördelen med autogiro är att du, i de flesta fall, inte behöver betala några extra kostnader för det. Pappersfaktura eller E-faktura är ofta något som långivare tar ut en aviavgift för.

När betalas lånet ut?

För privatlån tar utbetalning mellan 1 timme upp till 5 dagar beroende på långivare. Zensum kan inte påverka handläggningstiden hos långivarna, men om du signerar via BankID går det oftast snabbare än om du signerar via brev.

För bolån varierar utbetalningstiden beroende på din lånesituation.

Kan jag utöka ett befintligt lån?

Vi på Zensum hjälper dig att jämföra dina befintliga lån med andra alternativ. Om du vill utöka dina befintliga lån kan vi hjälpa dig med det, antingen genom att baka in dina befintliga lån i ett nytt lån med något större lånebelopp, eller genom att lägga till ett nytt lån som täcker utökningsbehovet. Önskar du utöka ditt befintliga lån utan att byta bank får vi be dig att ta kontakt direkt med din befintliga långivare.

Kan jag ta ett nytt lån genom er?

Ja, ibland kan behovet att hitta tillfällig finansiering för t.ex. renovering eller bilköp uppstå. Om du vill söka ett nytt lån så kan Zensum självklart hjälpa dig med detta. Vi uppmanar dock till att se över lånebehovet först, både sett till storleken på lånet samt om det räcker med att spara del av lönen under en tid istället. Tänk också på att återbetalning av lånet oftast börjar redan månaden efter utbetalningen av lånet. Vi hjälper dig gärna att se över månadskostnad, totalkostnad och räntekostnad.

Kan jag sänka ränta på ett befintligt lån?

Ja, du väljer själv vilka lån du vill jämföra och omförhandla. Vi hjälper gärna till med att hitta bättre villkor på ditt befintliga lån.

Kan jag ringa Zensum och skapa en ansökan på telefon?

Självklart! Zensums växel är öppen måndag-torsdag: 09-19 och fredagar: 09-17. Du kan antingen skapa en ansökan själv på sidan om privatlån och sedan boka in en tid för uppföljning och vägledning över telefon, eller ringa in till vår växel på 0771 30 44 47 för att bli kopplad till en handläggare som hjälper dig att skapa din ansökan.

Kan jag lösa lånet i förtid?

Du kan när som helst amortera på lånet utan extra kostnader. Om du har fast ränta kan du behöva betala ränteskillnadsersättning när du löser ett lån i förtid. Läs mer om att betala av ditt lån i förtid här.

Kan jag jämföra mina lån om jag är föräldraledig?

Ja, det kan du. Om du är föräldraledig och vill skapa en ansökan är det din föräldraersättning som räknas som din inkomst.

Vilken ränta får jag?

Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån parametrar som exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning.

Vilka uppgifter behöver jag lämna för att skapa en ansökan?

Klicka här för att komma till vårt formulär där du ser exakt vilka uppgifter som behövs för att skapa en låneansökan.

Vilka tar del av min information?

Vid en lånejämförelse så skickar vi vidare din låneansökan till de lånegivare som vi samarbetar med. Se alla långivare här.

Varför ska jag jämföra mina lån?

Eftersom både marknaden och dina förutsättningar kan förändras, och att långivarna skiljer sig i sin prissättning, kan det vara en bra idé att säkerställa att du har bästa möjliga villkor genom att jämföra bankernas lånevillkor. Här kan du jämföra privatlån.

Varför ska jag använda Zensum?

Zensum har sedan 2013 hjälp över 550 000 kunder i Sverige och Norge att jämföra sina lån kostnadsfritt. Du kan jämföra dina lån här.

Vad är en medlåntagare?

För att öka chanserna till bättre lånevillkor kan man inkludera en medlåntagare. En medlåntagare är en person som delar ditt låneansvar och fungerar som en extra säkerhet för långivaren. Personen som står som medlåntagare ska veta att låntagarens och medlåntagarens betalningsansvar är solidariskt gentemot långivaren. Läs om fördelarna med en medsökande här [länk till frågan om varför MS]

Måste jag ta beslut över telefon?

Du tar aldrig något beslut över telefon. Vår personal finns tillgänglig för att ni tillsammans ska kunna räkna på vilken förbättring du eventuellt kan göra. Skulle du önska att inte tala med en kredithandläggare kan du själv följa inkomna bud via Mina sidor. Det är inte förrän du har signerat ett låneavtal hos långivaren (antingen digitalt eller fysiskt) som du har tagit ett beslut.

Kan jag flytta mina lån utan att byta bank?

Ja, om du väljer att gå vidare med ett låneerbjudande så byter du endast bank på det/de lån du väljer att betala av. Dina andra lån, ditt sparande och dina försäkringar ligger kvar hos den bank du valt att placera dessa hos.

Kan jag få avslag på min ansökan?

Zensum samarbetar med ett stort antal banker för att ge dig en så bra jämförelse av olika låneerbjudanden som möjligt, men det är långivarna själva som avgör huruvida du blir beviljad ett lån eller inte. Vi ser till att din låneansökan innehåller all nödvändig information för att du ska få så bra bud som möjligt.

Hur snabbt får jag svar på min ansökan?

Från det att du skickar in din ansökan tar det upp till 24 timmar innan alla långivare lämnat svar, men de flesta långivare lämnar svar betydligt fortare än så. När en långivare lämnat ett bud så kommer du få ett meddelande på din telefon eller surfplatta, men för att du ska få ett så bra lån som möjligt råder vi dig att invänta bud från flera långivare innan du accepterar ett erbjudande. På Mina sidor ger vi dig en indikation för när du kan vänta dig att samtliga bud har inkommit.

Är jag garanterad en bättre ränta?

Alla långivare gör en individuell bedömning av dig utifrån parametrar som exempelvis återbetalningsförmåga, lånebelopp och tidigare skulder. Zensum fungerar som mellanhand mellan låntagare och långivare och kan inte påverka långivarens bedömning. Det du kan göra för att förbättra dina chanser till mer förmånliga villkor är att inkludera en medsökande i din ansökan, samt att undvika att skapa låneansökningar hos flera lånegivare eller låneförmedlare samtidigt. Att ha flera pågående ärenden hos olika aktörer kommer inte förbättra dina chanser till en bättre lösning, tvärtom kan det skada dina möjligheter till bra förslag på lånelösningar.

Är det säkert att använda Zensums tjänster?

När du delar med dig av din data till oss så sparar vi den krypterad så att ingenutomstående kommer åt den. Utöver det är vi också mycket noggranna med vem somkan ta del av din data. Bara de som är anställda hos oss, som arbetar med att gedig det bästa låneerbjudandet samt de banker vi skickar din ansökan till fårtillgång till informationen om dig och då bara just den information som behövsför att se till att du får det bästa erbjudandet och den bästa tänkbara nivån avservice.Läs gärna mer om hur vi hanterar din data:

Kan jag försäkra mig om jag inte uppnår kvalificeringskraven?

Nej, tyvärr kan du inte ha Zensum Säker om du inte är kvalificerad, MEN vi erbjuder en Olycksfallsförsäkring där du bara behöver vara 18-67 år och vara folkbokförd i Sverige. Olycksfallsförsäkringen kan hjälpa dig den akuta tiden efter en olycka, t.ex. vid sjukhusvistelse, förstörda tillhörigheter, transport m.m. och även senare vid sveda och värk, invaliditet, ärr och bestående men eller förlorad arbetsförmåga och även dödsfall.

Fast pris om 125 kr/månad och ingen kvalificeringstid eller karens. Försäkringen börjar gälla direkt, dygnet runt i hela världen.

Se villkor och teckna Olycksfallsförsäkring enkelt med BankID

Om du har Zensum Säker Trygghetsförsäkring kan du givetvis också ha en Olycksfallsförsäkring för att ha extra skydd vid olycka. Du kan få ersättning från båda.

Hur gör jag en skadeanmälan?

För att göra en skadeanmälan kan du använda formuläret på vår hemsida eller anmäla en skada direkt till AXA genom att klicka här.

Finns det undantag då jag inte får ersättning för sjukskrivning?

Försäkringen omfattar inte:

  • Sjukskrivning, som inträder inom kvalificeringstiden som utgör 30 dagar från försäkringens startdatum.
  • Sjukskrivning på grund av sjukdom eller skada som du har eller har haft inom tolv (12) månader närmast före du anslöts till försäkringen eller som du fått eller sökt råd eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom tolv (12) månader närmast före du anslöts till försäkringen.
  • Sjukskrivning, som beror på alkohol-, läkemedels-, och/eller narkotikamissbruk eller självförvållad kroppsskada.
  • Sjukskrivning, som beror på komplikationer vid graviditet och som av specialist betraktas som normal graviditet.
  • Sjukskrivning till följd av kirurgiska ingrepp och medicinska behandlingar som inte varit medicinskt nödvändiga.
  • Period av sjukskrivning då ersättning för arbetslöshet utbetalas från denna försäkring och/eller sjukskrivning som är på mindre än 50%.
Finns det undantag då jag inte får ersättning för arbetslöshet?

Försäkringen omfattar inte arbetslöshet som beror på:

  • Uppsägning som du har underrättats om inom kvalificeringstiden (dvs. inom 90 dagar från försäkringens startdatum).
  • Varsel eller uppsägning som var känt eller som du borde ha känt till vid tidpunkten för ansökan om anslutning till försäkringsskyddet.
  • Uppsägning från annat än tillsvidareanställning (till exempel vikariat och visstidsanställning) och uppsägning som beror på annat än arbetsbrist, omorganisation eller annat än att arbetsgivarens verksamhet helt eller delvis läggs ner.
  • Arbetslöshet som är frivilligt orsakad.

Under period av arbetslöshet, då ersättning för sjukskrivning utbetalas från denna försäkring, lämnas inte ersättning för arbetslöshet från försäkringen.

Vill du ha personlig hjälp?

Vi finns här för att hjälpa dig, oavsett om du har frågor om din ansökan, funderar på att refinansiera eller bara vill förstå dina alternativ bättre.

Vi har mottagit ditt nummer. Vi ringer dig så snart som möjligt. Tack för att du kontaktade Zensum!
Oj! Något gick fel när formuläret skickades in.

Lämna ditt telefonnummer så kontaktar vårt kundserviceteam dig. Du kan också nå oss direkt på 0771-30 44 47 eller skicka ett meddelande via vårt kontaktformulär.

Vi har öppet: Måndag till torsdag 09–18, fredag 09–17, helger stängt.