Leif Eliasson, blivande VD för låneförmedlaren Zensum – Nästa steg på tillväxtresan

03
04

Zensum vill bidra till en sundare kreditförmedling i kombination med en ambitiös tillväxtplan – en utmaning för Leif Eliasson som tillträder som ny VD i början av 2021. Leif Eliasson har lång erfarenhet som VD för bland annat Zmarta, Metro och Moderna Försäkringar, där hans uppdrag också har inneburit omfattande affärsutveckling.

Leif kommer närmast från Moderna Försäkringar där han som VD har fått bolaget att öka sina marknadsandelar efter flera års minskande omsättning, framförallt genom kraftigt fokus på företagets digitala transformation, nya produktlanseringar, ny varumärkespositionering samt omfattande organisationsutveckling kopplat till företagskulturen och ledarskapet.

– Det finns en tydlig koppling mellan uppdraget som VD på Zensum och mina personliga drivkrafter. Jag lockas av branscher eller bolag i kraftig transformation samt verksamheter som arbetar med ett uttalat kundfokus. Dessutom har Zensum en entreprenörsdriven utmanarposition som jag attraheras av. Det är en miljö som påminner om Kinneviksfären där jag spenderat en större del av mitt yrkesverksamma liv, säger Leif Eliasson.

– Med utgångspunkt i Zensums vision "inga dåliga lån" är ambitionen att ta ett större ansvar som kreditförmedlare. Detta kräver givetvis en proaktiv dialog med anslutna långivare, men även att se till att kunderna får rätt verktyg och support, genom hela processen, så att de kan ta rätt beslut för deras ekonomi, fortsätter Leif Eliasson.

Styrelseordförande Henrik Källén säger: Zensum har en ambitiös och väl genomarbetad strategi. Den bygger på digitalisering, geografisk breddning och lansering av nya produkter. Med Leif på plats har vi nu alla förutsättningar för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med kunden i fokus.

För mig var valet av en ny extern VD en extremt viktig fråga, inte bara för mig personligen som grundare och nuvarande VD, utan naturligtvis även för hela bolaget. Jag känner genuint att Leifs personlighet och erfarenhet matchar det vi sökte. Jag ser fram emot att stötta Leif i hans nya roll och för egen del ägna mer tid åt affärsutveckling samt att fördjupa samarbetet med våra långivare, säger Pontus Reuterswärd.

– Jag ser fram emot att tillsammans med teamet på Zensum fortsätta bygga vidare den existerande verksamheten och parallellt utveckla bolaget i flera dimensioner. Branschen kommer fortsätta förändras de kommande åren och min uppgift är att säkerställa att Zensum kommer ha en betydande roll i den utvecklingen, avslutar Leif Eliasson.

Ladda ner pressmeddelande

Press & Media